среда, 11 июня 2025 г.

Õpilaste enesejuhtimisoskuste toetamine: metoodikaringide töö Jõhvi Kesklinna Koolis 2024/2025. õppeaastal

2024/2025. õppeaastal oli Jõhvi Kesklinna Kooli õpetajate metoodikaringide töö keskmes hariduse üks olulisemaid suundi – ennastjuhtiva õppija kujunemise toetamine ning õpimotivatsiooni arendamiseks vajalike tingimuste loomine. Lähtudes kaasaegsest õpikäsitusest, seadis kool eesmärgiks aidata õpilastel võtta suuremat vastutust oma õppimise eest ning kujundada oskusi, mis toetavad elukestvat õpet.


Töökorraldus ja suunad

Metoodiline töö toimus igal neljapäeval. Õpetajad olid jagatud väiksematesse gruppidesse, mida juhtis üks kolleegidest. Selline koostöömudel võimaldas tihedamat arutelu, ideede katsetamist ja süvitsi minemist konkreetsetes teemades.

Aasta jooksul uuriti praktilisi viise, kuidas kujundada õppimist toetav keskkond, mis aitab õpilasel arendada oskust oma õppimist kavandada, juhtida ja hinnata. Õpetajad katsetasid eri meetodeid, sh eesmärgistamist, refleksiooni, valikuvabaduse pakkumist ja individuaalsete õpimarsruutide kasutamist. Õpitut jagati kolleegidele avatud tundide kaudu.

Õpetajate koolitus Tartus

Üheks oluliseks verstapostiks õpetajate professionaalses arengus oli osalemine koolitusel väljaspool oma kooli. 30. jaanuaril 2025 külastasid Jõhvi Kesklinna Kooli õpetajad Tartu Forseliuse Kooli, kus toimus koolitus teemal
„Ennastjuhtiva õppija toetamine“. Koolitus pakkus inspiratsiooni, praktilisi näiteid ja kinnitust, et koolid üle Eesti tegelevad sarnaste väljakutsetega. Osalejad tõid tagasi oma kooli uusi mõtteid ja tõhusaid praktikaid, mida hiljem arutati ja rakendati ka metoodikaringides.

Aasta kokkuvõtted


9.–11. juunil esitlesid kõik metoodikagrupid oma töö tulemusi. Esitlused peegeldasid aastapikkust arengut, katsetamist ja koostööd. Eriline rõhk oli järgmistel aspektidel:

  • Tähenduslik õppimine ja motivatsiooni toetamine

  • Õpilaste isiklik vastutus ja valikuvõimalused õppimises

  • Eesmärgistamine, enesehindamine ja refleksioon

  • Usalduslik ja toetav õpikogukond

Kokkuvõte

Õppeaasta näitas selgelt, et ennastjuhtiva õppija kujunemine on protsess, mis vajab teadlikku ja järjepidevat õpetajate tuge. Koostöö metoodikaringides, osalemine koolitustel ja pidev kogemuste vahetamine lõid tugeva aluse sellele, et Jõhvi Kesklinna Kool liigub edasi kui õppimist väärtustav, õppijat toetav ja arengule suunatud kool.